Warszawska galeria na Manhattanie

Posted: 25/08/2010 in Artyści polscy w Ameryce
Tagi: , , , , , ,

Poniższy tekst okrutnie zredagowany ukazał się w „Nowym Dzienniku”: Warszawska galeria na Manhattanie, „Przegląd Polski” (dodatek literacko-społeczny „Nowego Dziennika“), Nowy Jork, 28 grudnia 2007, s. 9.

Ściana stała się elementem pożądania. Powodem kontaktów i wymiany. Celem do zdobycia, który tworzy dalszą legendę. Pod koniec roku w nowojorskiej Rental Gallery, warszawska galeria Raster zaprezentuje prace czterech artystów.

Rolą galerii sztuki jest pokazywanie, dlatego aby istnieć potrzebuje przestrzeni. Ulicy, billboardu, sali. Ze zdobyciem takiego miejsca nie ma większego kłopotu, pojawia się on najczęściej w momencie otwierania kopert z rachunkami… Rzadko kiedy właściciele galerii mogą pozwolić sobie na otwarcie filii w jakimś innym miejscu. Pokazują więc w muzeach, na targach oraz wynajmując lokale.

Tej ostatniej inicjatywie wychodzi na przeciw Rental Gallery, której działalność polega na czasowym odsprzedawaniu przestrzeni wystawowej, galeriom z całego świata. Jak zapowiadają właściciele, taki charakter przedsięwzięcia ma na celu ułatwienie wymiany artystycznej pomiędzy Nowym Jorkiem i resztą globu. Dajemy galeriom możliwość zaprezentowania się nowojorskiej publiczności, bez potrzeby i problemów wynikających z wynajmowania lokalu na dłuższy czas. Rental nie wpływa na rodzaj, czy tematykę prezentowanych wystaw. Wyznacza terminy i oddaje przestrzeń ścian i podłóg. Pozostałe aspekty w rękach wynajmującego.

W tym roku, z możliwości zajęcia nowojorskiego lokalu skorzystała polska galeria, której codzienna siedziba mieści się na ul. Hożej w Warszawie. Pierwsza wizyta Rastra w Nowym Jorku nosi tytuł „Raster haircut”. Większość dzieł prezentowanych na wystawie została stworzona specjalnie na potrzeby amerykańskiego pokazu. Media w jakich ujawniają się działania artystyczne, to głównie fotografia i malarstwo.

Zamysł całości ekspozycji opiera się na elemencie identyfikacji międzyludzkiej, którym w tym przypadku są włosy. Detalowi temu wyznaczono dwa podstawowe znaczenia. Pierwsze, jako rzecz zwykła, codzienna, przynależna (prawie) każdemu człowiekowi. Drugie bardziej abstrakcyjne, odnoszące się do włosów tworzących fryzurę. Jej ułożenie i wygląd staje się wizytówką, sposobem na rozpoznanie i wpisanie do odpowiedniej grupy społecznej. Taka rola przypisana włosom stała się dla kuratorów wystawy „Raster haircut” formą prezentacji Galerii. Jak przyznają organizatorzy, ekspozycja jest próbą opisu naszej artystycznej tożsamości…, ale przede wszystkim właściwy nam sposób patrzenia… jest więc po prostu fryzjerskim lustrem, w którym jak na dłoni widać dokonujący się proces: powoli wyłaniający się z chaosu sens, obietnicę nowego porządku. Tak więc pierwszy pokaz Rastra w Nowym Jorku, opiera się na ogólnej prezentacji możliwości, jak i swoistego światopoglądu ludzi tworzących niepowtarzalny wymiar i klimat galerii.

Aktu strzyżenia dokonują czterej artyści: Rafał Bujnowski, Aneta Grzeszykowska, Przemek Matecki i Jan Smaga. Wszyscy współpracują  z Rastrem od dłuższego czasu.

Rafał Bujnowski studiował grafikę, na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, był także członkiem Grupy Ładnie. Artysta tworzy obrazy, wideo, obiekty i akcje. „Rafał Bujnowski to jeden z najbardziej radykalnych i inteligentnych malarzy współczesnych” – reklamuje artystę Raster.

Aneta Grzeszykowska ukończyła studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1999 r. wraz z Janem Smagą tworzy wspólne projekty artystyczne. Działa głównie w fotografii, której tematyka koncentruje się na człowieku i jego tożsamości.

Jan Smaga podobnie jak jego partnerka, ukończył te same studia i również zajmuje się fotografią. Korzystając z tego rodzaju twórczości poszerza klasyczną formę o możliwości współczesnej techniki komputerowo – montażowej.

Przemek Matecki studiował w Zielonej Górze, na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jego sztuka łączy w sobie wytwory kultury masowej z klasycznym malarstwem. „Biorąc za punkt wyjścia wydzieliny i śmieci (również w sensie dosłownym) współczesnej kultury wizualnej i materialnej, Matecki wytwarza malarskie byty – obrazy, obiekty, instalacje” – piszą o artyście kuratorzy.

Symbioza Rastra i Rental potrwa miesiąc, do 13 stycznia 2008 roku. Bez wątpienia stanowić będzie ciekawą przygodę artystyczną. Aczkolwiek budzi się obawa, czy atak okaże się skuteczny. Raster przygotował doborowy oddział artystów, jednak skomplikowana struktura pomysłu, może wzbudzać zniechęcenie. Pamiętać należy również o tym, że Nowy Jork jest jak dno oceanu, aby zobaczyć to co się chce należy widzieć dokładnie gdzie zanurkować. Jedno jest pewne Polscy artyści znów wychodzą w świat, już nie tylko jako emigranci.

Wystawa czynna do 13 stycznia 2008. Rental, 120 East Broadway (6th floor), Nowy Jork.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s